Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Br 52 , 555 ČSD, 520 MÁV

locomotive_br52-8079-7.jpg

A Német Birodalmi Vasút 52 sorozatú mozdonya a Harmadik Birodalom legfontosabb úgynevezett hadimozdonya volt, mely 1942-től a háború végéig több, mint 6000 példányban készült a különböző németországi és a megszállt területek mozdonygyáraiban. A második világháború után a rendelkezésre álló alkatrészekből további 300 db-ot szereltek össze. A mozdony feladata a háború alatt az előrenyomuló Wehrmacht utánpótlásának biztosítása, illetve a megszállt országokból a hadizsákmánynak a birodalomba való eljuttatása volt. Bár a mozdonyokat egyszerű szerkezettel és anyagokból alig néhány éves üzemre tervezték, a háború után Európa legtöbb országának vasútja állományába és sokáig nélkülözhetetlennek bizonyultak az újjáépítés során.
br52_war_loot_by_kotbaum.jpg
A Német Birodalomnak a háború közeledtével jelentősen megnövekedett a vontatóigénye. Felmerült az igény egy olyan mozdonyra, amely erős, megbízható és összeszerelése lehetőleg minél kevesebb nyersanyagot, munkaórát valamint pénzt igényel.
A német mérnökök alapnak az egyszer már bevált 1 E tengelyelrendezésű 50-es szériát vették, melynek felépítményét kívánták egyszerűsíteni és korszerűbbé tenni. Az 50-es sorozat darabjai majd 6000 különálló alkatrészből, 17650 munkaóra alatt 160 tonnásra készültek. Az új mozdonyok ezzel szemben a háborús igényeket figyelembe véve csupán 5000 alkatrészből, 11650 munkaóra alatt készültek 139 tonnásra, amely 6000 munkaóra megspórolást jelentett, valamint a színesfémek felhasználási arányát is sikerült visszaszorítani. (az eredeti 2358 kg réz/mozdony arányt lecsökkentették 126 kg réz/mozdony viszonyra.)34782740.jpg
 
A gyártás egyszerűsítése érdekében elhagyták a vízelőmelegítőt, a füstterelőket (melyeket csak a háború után szereltek fel) és a ferde elülső keretet, csökkentették az alváz súlyát, a hajtórudakat a nehéz fémmegmunkálási technikák helyett pedig egyszerűen dupla T alakúra öntötték.
A széria gyártását csupán 1942 júniusában határozták el, így az első mozdonyok csak 1942 szeptemberében érkeztek rendeltetési helyükre. A tesztsorozat még 50 2773 – 2777 számozással készült, ezt később 52 002 – 006-ra változtatták a Henschel gyárban.
A gyártási terv havonta 500 gépre szólt 15 helyszínen, ennek ellenére az 500 darabot mindösszesen 3 hónap alatt sikerült elérni. A sorozat a német ipar legnagyobb számban gyártott mozdonya lett, több mint 6800 darab készült belőle, melyből majdnem 2000 darab került szovjet kézre. A gépek szolgálati idejét 5 évre tervezték, de a sorozat minőségét mutatja, hogy az utolsó BR 52-esek még a 70-es, 80-as években is közlekedtek, és ma is több száz darab van magángyűjtők kezében és múzeumokban.
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Discount Stendra Quick Shipping Website Overseas Cod Accepted LesCigo

(LesCigo, 2019.09.21 21:57)

Comprar Cialis Mallorca Online Cialis India Generic Cialis 20 Mg Cheap [url=http://cure-rx.com]cheap cialis online[/url] Buy Levaquin Made In Usa Cialis Order Online

Amoxicillin 500 Mg Generic LesCigo

(LesCigo, 2019.09.08 06:24)

Online Pharmacies In Usa Overnight Walgreens Cialis Prices Cephalexin 5oo Mg [url=http://cialicheap.com]buy generic cialis online[/url] Cheap Tadalafil Online Levitra In Farmacia Secure Ordering Levaquin Where Can I Buy

Flagyl Overnight Delivery EllRina

(Ellcado, 2019.09.01 01:45)

Levitra Generico Online Italia Viagra Achat Pfizer [url=http://buyviaa.com]buy viagra online[/url] Accutane Price

Super Active Cialis 40 Mg MatThyday

(MatThyday, 2018.07.15 02:28)

Generique Lioresal En France Comprar Levitra En Madrid Sin Receta Propecia 5 Months [url=http://tadalaffbuy.com]cialis[/url] Amoxicilina Next Day With Free Shipping